پروژه اندازه گیری دما با حسگر LM35 و میکروکنترلر AVR

اندازه گیری دما با حسگر LM35

در این بخش دانلود پروژه اندازه گیری دما با حسگر LM35 و میکروکنترلر AVR, توسط تیم الکترونیک وبرنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. در این پروژه می خواهیم با ساخت دماسنج میزان دما را با استفاده از حسگر دمای LM35 اندازه گیری کنیم. بدین منظور خروجی حسگر را به کانال مبدل آنالوگ به دیجیتال وصل می کنیم و با اندازه گیری میزان ولتاژ خروجی حسگر, دما را بدست می آوریم.

نقشه شماتیک پروژه اندازه گیری دما با حسگر LM35 و میکروکنترلر AVR

مدار پروژه پروژه شامل یک میکروکنترلر ATmega8, یک LCD کاراکتری 2 در 16 و یک سنسور دما LM35 است. حسگر دما LM35 دارای 3 پایه است که پایه های شماره 1 و 3 آن به ترتیب به Vcc و GND وصل می شوند و پایه شماره 2 به پایه PORTC.2 میکروکنترلر متصل می گردد که در حقیقت یکی از کانال های مبدل آنالوگ به دیجیتال است. مدار شماتیک راه اندازی این حسگر در شکل زیر نشان داده شده است.

دانلود پروژه اندازه گیری دما با حسگر LM35 و میکروکنترلر AVR

قطعات مورد نیاز

:: میکروکنترلر ATmega8 | خرید

:: یک عدد پتانسیومتر خوابیده 10 کیلو اهم | خرید

:: LCD کاراکتری 2*16 | خرید

:: سنسور دما LM35 | خرید

توجه : مدار مربوط به ال سی دی کاراکتری, برای برنامه نویسی میکروکنترلر در محیط نرم افزار BASCOM-AVR پیکربندی شده است. به منظور استفاده از این مدار برای نرم افزار Code Vision AVR پایه ها را مطابق آنچه در محیط Code Wizard AVR نشان داده شده اند, به ال سی دی LCD متصل کنید.

برنامه پروژه در محیط Code Vision AVR

ابتدا با استفاده از محیط برنامه نویسی Code Wizard AVR تنظیمات نوع میکروکنترلر را (ATmega8) و فرکانس کاری آنرا (8MHz) در زبانه Chip انجام دهید و در زبانه LCD پورت B را به عنوان پورتی که ال سی دی کاراکتری به آن وصل می شود، انتخاب کنید. سپس در زبانه ADC مبدل آنالوگ به دیجیتال را به صورت شکل زیر فعال و پیکربندی کنید.

نحوه پیکربندی مبدل آنالوگ به دیجیتال و Timer 1 به صورت تایمر در محیط Code Wizard AVR

برنامه پروژه در محیط Bascom-AVR

شرح برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک و زبان C

در این برنامه برای دقیقتر شدن اندازه گیری و ثابت بودن عدد نمایش داده شده, ولتاژ خروجی سنسور دمای LM35DZ, چهار بار در ثانیه نمونه برداری می گردد و میانگین این چهار عدد به عنوان ولتاژ اصلی در نظر گرفته می شود و چون امکان دارد میانگین این اعداد یا دمای محاسبه شده, عددی اعشاری باشد, متغیری که برای ذخیره آن در نظر گرفته شده از نوع Single در BASCOM-AVR و Float در Code Vision AVR می باشد. با تقسیم ولتاژ به دست آمده به 2.046 و سپس جمع آن با 2, میزان دمای اندازه گیری شده به دست می آید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 150 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : Code Vision | BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : C | BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 7 آگوست 2014

2 دیدگاه

  1. سلام
    دلیل اینکه در انتهای برنامه Adc0 را با 2 جمع کرده‌اید چیست؟

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.