ساعت دیجیتال با قابلیت نمایش ثانیه شمار توسط سون سگمنت

ساخت ساعت دیجیتال

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, ساعت دیجیتال با قابلیت نمایش ساعت، دقیقه و ثانیه توسط سون سگمنت, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. در این پروژه زمان دقیق محاسبه شده توسط واحد RTC میکروکنترلر AVR، به کمک 6 عدد سون سگمنت (7-Segment) آند مشترک بر حسب ساعت، دقیقه و ثانیه مشاهده می شود. همچنین شما می توانید با استفاده از دو میکروسوئیچ تعبیه شده در مدار زمان را نیز تنظیم نمائید.

نقشه شماتیک پروژه

مدار طراحی شده در این پروژه بسیار حرفه ای و استاندارد بوده به نحوی که برای محاسبه بسیار دقیق زمان از واحد RTC میکروکنترلر ATmega32 و کریستال ساعت استفاده شده، و همچنین جهت راه اندازی صحیح سون سگمنت ها از آی سی 74HC573 که یک تراشه Latch می باشد، به کار گرفته شده است. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از این پروژه یک ساعت دیجیتالی بسیار دقیق و زیبا با استفاده از نمایشگرهای سون سگمنت (7-Segment) و میکروکنترلرهای AVR بسازید.

ساعت دیجیتال با قابلیت نمایش ثانیه شمار توسط سون سگمنت

سخت افزار پروژه

در این پروژه به کمک میکروکنترلر ATmega32 و آی شس 74HC573، که همانطور که گفته شد یک تراشه Latch می باشد، زمان بر روی نمایشگر ظاهر شده و به کمک شستی های MIN و HOUR می توان ساعت و دقیقه را تنظیم کرد. این ساعت از زمان سنج داخلی RTC برای داشتن دقت بالا استفاده می کند و زمان پیش فرض آن برای شروع 12:00:00 می باشد.

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 146 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 19 فوریه 2018

10 دیدگاه

  1. سلام میشه لطفا بگید فایلی که به اسم codeهست باچه برنامه باز میشه؟!

  2. سلام دوست عزیز
    اگه برنامه به زبان بیسیک نوشته شده از نرم افزار بسکام و اگر به زبان سی نوشته شده با نرم افزار کدویژن باز کنید .

  3. سلام خسته نباشید
    2000تا اسم دادم برای سایتتون هیچ کودومه قبول نکرد

  4. سلام دوست عزیز
    از آنجا که کاربران سایت الکترونیک98 بسیار زیاد هستند اکثر نام های کاربری مرسوم و رند، پر شده اند، لذا شما برای ثبت نام در سایت باید نام کاربری مورد نظر خود را با برخی اعداد مثل سال تولد، سال میلادی و یا یک عدد استفاده کنید، تا احتمال تکراری بودن نام کاربری به صفر برسد.

  5. سلام ببخشید ال ای دی ها از نظر سخت افزاری برای چه کاری گذاشته شدن؟

  6. سلام دوست عزیز
    لامپ های LED حکم ثانیه شمار در ساعت های دیجیتالی را دارند، همان دو نقطه ای که در ساعت های دیجیتالی با هر بار تغییر ثانیه در بین دقیقه و ساعت خاموش و روشن می شوند.

  7. سلام خسته نباشید میشه کد این برنامه رو واسه کدویژن بزارید من هر کاری میکنم این کد رو واسه کد ویژن نمیخونه ممنون میشم کد برنامه کد ویژن هم بزارید خیلی سپاس گذارم.

  8. سلام دوست عزیز
    برنامه این پروژه به زبان بیسیک نوشته شده است و باید در کامپایلر BASCOM-AVR آنرا اجرا نمایید.
    در حال حاضر زبان C پروژه نوشته نشده و در دسترس نیست.

  9. سلام داداش واقعا من به برنامه این ساعت نیاز دارم اخه استادمون گفته فقط کدویژن میتونی شما برنامه کدویژن رو برای من بنویسی خیلی ممنون میشم از شما

  10. سلام دوست عزیز
    با توجه محدودیت زمانی و حجم کاری بالا در حال حاضر این امکان برای ما مقدور نیست.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.