ساعت و تقویم بسیار دقیق و پیشرفته توسط RTC میکروکنترلر

ساخت ساعت و تقویم دیجیتال

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, ساخت ساعت و تقویم بسیار دقیق و پیشرفته به کمک واحد RTC میکروکنترلر, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. در این پروژه زمان دقیق جاری بر حسب ساعت، دقیقه و ثانیه و تاریخ بر حسب سال، ماه و روز را بر روی یک LCD کاراکتری نمایش داده می شود و به کمک دو شستی می توان کلیه مقادیر زمان و تاریخ را تغییر داد.

نقشه شماتیک پروژه

ساعت و تقویم بسیار دقیق و پیشرفته توسط RTC میکروکنترلر

برای محاسبه زمان واقعی و رسیدن به زمان دقیق برای هر یک ثانیه باید از کریستال ساعت یا همان کریستال 32768Hz در میکروکنترلرهای AVR استفاده کرد، لازم به ذکر است کریستال ساعت در میکروکنترلرهای AVR به دو پایه Tosc1 و Tosc2 متصل می شود.

این برنامه به کمک واحد RTC میکروکنترلر ATmega16 نوشته شده، در نتیجه مقدار زمان اندازه گیری شده بسیار دقیق می باشد. به کمک دستور Config Clock= Soft ساعت داخلی را فعال کرده و با دستور Config Date = Ymd, Separator تقویم را پیکربندی می کنیم.

حال کافی است زمان و تاریخ پیش فرض را با دستورات Date$ و Time$ وارد کنیم. با شروع به کار برنامه ساعت به صورت خودکار به روز می شود. به کمک توابع Inctime و Incdate می توان زمان و تاریخ را تنظیم کرد، به طوری که مثلا وقتی دقیقه به 59 برسد و ما یک واحد اضافه کنیم به عدد 1 برمی گردد.

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 177 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 12 مارس 2018

23 دیدگاه

  1. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    لینک دانلود بررسی شد و مشکلی یافت نشد، لطفا در صورتیکه از ابزار تغییر آی پی استفاده می کنید در هنگام دانلود آنرا غیرفعال کنید.

  2. سلام
    من این پروژه شما رو مدارش رو به صورت عملی رو برد بستم ولی ساعت کارنمیکنه و ثابت مونده.
    ممنون میشم اگه کمک کنید چون زمان کم دارم برای تحویل

  3. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    پروژه فوق یک پروژه ساده و عملی می باشد، مشکل عدم عملکرد ساعت به احتمال زیاد از سمت کریستال ساعت می باشد. همچنین توجه داشته باشید در زمان پروگرام کردن میکروکنترلر حتما حتما باید فیوزبیت Jtag که به صورت پیش فرض بر روی میکروکنترلر فعال است را غیرفعال کنید.

  4. سلام مهتدس جان میشه فایل PCB این مدار رو بفرستید ممنون میشم

  5. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    این پروژه فاقد فایل طراحی شده PCB می باشد.

  6. کریستال ۳مگاهرتز توبازار اصلا نبود یدونه ۴ گرفتیم ولی مدارکارنکرد فیوز بیتاش چجوریه مهندس جان میشه راهنمایی کنید و اینکه فرکانس برنامه ای ک نوشتید چندمگاهرتزه

  7. فرهاد اکبری

    با سلام و احترام
    کریستال مورد استفاده در این پروژه در بازار به نام کریستال ساعت معروف است و مقدار آن برابر با 32768Hz هرتز و یا معادل 32.768KHz کیلوهرتز می باشد.

  8. اگه ممکنه تنظیمات و فیوزبیت های میکروکنترلر رو برای پروگرم کردن قراربدید ممنون میشم چون وبتی برای تحویل پروژه ندارم

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.