دماسنج دقیق به کمک سنسور دیجیتالی DS1621

ساخت دماسنج دقیق

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, دماسنج دقیق به کمک سنسور دیجیتالی DS1621, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. تا به حال مدارات زیادی برای اندازه گیری دما در الکترونیک 98 انتشار داده ایم و که در آن ها یاد گرفتیم که چگونه انواع سنسورهای دما را توسط میکروکنترلرهای AVR راه اندازی کنیم. همانطور که می دانید سنسورهای دمای زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام دارای مشخصه های متفاوتی مانند : محدوده اندازه گیری دما، تلرانس، نوع خروجی و یا نوع پروتکل ارتباطی می باشند. به همین منظور با انتشار پروژه های متفاوت در الکترونیک98 می خواهیم شما را با نحوه راه اندازی انواع سنسورهای دما آشنا کنیم.

نقشه شماتیک پروژه

نقشه شماتیک پروژه دماسنج دقیق به کمک سنسور دیجیتالی DS1621

در این پروژه توسط سنسور دمای DS1621 دمای یک محیط در بازه بین منفی 55 تا مثبت 125 درجه سانتی گراد اندازه گیری می شود و نتیجه آن یا همان مقدار دما توسط میکروکنترلر AT90S2313 و یا میکروکنترلر ATTINY2313 بر روی یک LCD کاراکتری به کاربران نمایش داده می شود.

سنسور دما DS1621

سنسور دمای DS1621 یکی از سنسورهای معروف و پرکاربرد در زمینه اندازه گیری دما می باشد که با قدرت اندازه گیری دما در محدوده منفی 55 تا مثبت 125 درجه سانتی گراد توانسته محبوبیت خاصی در بین حسگرهای اندازه گیری دما پیدا کند. همچنین سنسور دقیق دما DS1621 بر پایه پروتکل ارتباطی I2C عمل می کند.

برنامه میکروکنترلر به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

همچنین فایل شبیه ساز این پروژه نیز که با نرم افزار Proteus 8 Professional طراحی شده، پیوست فایل پروژه جهت دانلود قرار داده شده است، که می تواند شما را در یادگیری هر چه بهتر مدار و نحوه عملکرد آن یاری نماید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 118 کیلوبایت

 محیط برنامه نویسی : Bascom-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : Basic

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 15 فوریه 2018

یک دیدگاه

  1. سلام مهندس به نظر شما دقیق ترن سنسوری که نیاز به کالیبره کردن هم نداشته باشه چه سنسوریه ممنون 

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.