ارتباط AVR و کامپیوتر از طریق اینترنت با GPRS ماژول SIM900

ارتباط AVR به اینترنت با ماژول GSM

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای جذاب و بسیار حرفه ی با عنوان, ارتباط AVR و کامپیوتر از طریق اینترنت با GPRS ماژول SIM900, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR و پروژه های اینترنت اشیاء IOT کرده است. بدون شک می توان گفت این پروژه جزوء پروژه های بسیار حرفه ای و البته کاربردی میکروکنترلرهای AVR می باشد. در این پروژه اقدام به راه اندازی بسیار حرفه ای و استاندارد ماژول سیم 900 با استفاده از میکروکنترلر AVR جهت تبادل اطلاعات به صورت کاملا دوطرفه در اینترنت توسط شبکه جی پی آر اس GPRS نموده ایم.

ارتباط AVR و کامپیوتر از طریق اینترنت با GPRS ماژول SIM900

عملکرد پروژه

عملکرد این پروژه به این صورت می باشد که با ساخت آن می توانیم چهار رله یا وسیله برقی را با استفاده از اینترنت توسط یک وب سایت از راه دور کنترل, و همچنین وضعیت رله ها را به صورت آنلاین درون وب سایت مشاهده نمائیم. لازم به ذکر است این پروژه یکی از کاملترین پروژه های آموزشی از نحوه ارتباط میکروکنترلر AVR و ماژول SIM900 و تبادل اطلاعات به واسطه اینترنت می باشد, که با فراگیری آن می توانید انواع ایده های صنعتی خود را به صورت حرفه ای به واقعیت تبدیل کنید. جهت مشاهده توضیحات کاملتر و ویدئو ضبط شده از نحوه عملکرد پروژه با الکترونیک 98 همراه باشید.

همانطور که در ابتدا این بخش گفته شد, عمل کنترل چهار رله در این پروژه از طریق اینترنت و توسط یک وب سایت انجام می شود, به همین دلیل شما برای اعمال دستورات خود و یا مشاهده توابع ارسالی از طریق میکروکنترلر AVR نیازمند به ساخت و طراحی یک وب سایت هستید. خیلی از دوستان به نحوه ساخت وب سایت و برنامه نویسی آن هیچ آشنایی ندارند به همین دلیل تیم برنامه نویسی الکترونیک 98 برای راحتی شما دوستان عزیز اقدام به برنامه نویسی و ساخت یک صفحه اینترنتی نسبتا ساده به زبان HTML و PHP جهت انجام فرامین کنترلی و ارتباط با میکروکنترلر AVR نموده است.

جهت مشاهده این صفحه اینترنتی [اینجا] کلیک کنید. همچنین شما دوستان عزیز می توانید از این برنامه آماده که در فایل پروژه نیز موجود می باشد برای عملی کردن پروژه استفاده نمائید.

آموزش ساخت و راه اندازی وب سایت

برای اینکه کاربر بتواند از طریق اینترنت به میکروکنترلر متصل شود و اقدام به کنترل 4 وسیله برقی نماید, نیازمند این هستید, صفحه اینترنتی که در بالا توضیح داده شده, که فایل های برنامه نویسی آن ضمیمه فایل این پروژه می باشد را بروی سایت خودتان نصب نمائید, به همین دلیل در مرحله اول شما باید یک سایت با آدرس و نام مشخصی داشته باشید. اگر جزوء آن دسته از افرادی هستید که هیچ آشنایی با نحوه ساخت و راه اندازی یک سایت ندارید, می توانید طبق آموزش های زیر اقدام به خرید و راه اندای سایت نمائید.

توجه : سایت ها و شرکت های زیادی هستند که زمینه فعالیت آن ها فروش هاست و دامنه می باشد, اما توجه کنید که برخی از افراد و شرکت ها با تبلیغات کاذب اقدام به فروش هاست های بی کیفیت با سرعت بسیار پایین می کنند, به همین دلیل در هنگام خرید هاست و دامنه برای ساخت سایت خود حتما از یک سایت و شرکت مورد اطمینان و معروف اقدام به خرید نمائید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از [اینجا] اقدام به خرید هاست و دامنه کنید. سایت معرفی شده, صرفا یک پیشنهاد جهت خرید هاست و دامنه می باشد و لازم به ذکر است این سایت هیچ ارتباطی به سایت الکترونیک 98 نداشته و همچنین الکترونیک 98 مسئول خرید شما از این سایت نمی باشد.

مرحله اول : خرید هاست و دامین

:: از طریق لینک ارائه شده در خط بالا وارد سایت مربوطه شده و از طریق منوی ناحیه کاربری در صفحه اصلی سایت گزینه ثبت نام را انتخاب نمائید و اقدام به ثبت نام در سایت نمائید (شکل زیر).

ثبت نام در میهن وب هاست

:: بعد از پر کردن فرم عضویت و ثبت نام در سایت وارد ناحیه کاربری خود می شوید.

:: در ناحیه کاربری سایت در پنجره منوی سریع گزینه ارسال سفارش را انتخاب نمائید (شکل زیر).

نحوه ثبت سفارش جهت خرید هاست و دامنه

:: در پنجره باز شده گزینه (هاست لینوکس میزبانی شده در خارج) را انتخاب نمائید.

:: در پنجره باز شده یکی از سرویس های هاست مورد نظر خود را انتخاب نمائید.

:: در این مرحله باید برای سایت خود یک آدرس اینترنتی به دلخواه انتخاب و سپس سفارش خود را کامل کنید, به یاد داشته باشید این نام همان آدرس اینترنتی سایت شما خواهد بود.

توجه : اگر آدرس سایت خود را با دامنه IR انتخاب کنبد 24 ساعت بعد دامنه درخواستی شما فعال می شود و در صورتی که از دامنه های دیگر ماننده COM استفاده کنید, بلافاصله بعد از خرید سایت شما آماده بهره برداری می شود.

:: تبریک! مراحل ساخت سایت به پایان رسید حالا شما یک سایت با آدرس دلخواه خود دارید.

نحوه نصب صفحه اینترنتی طراحی شده بر روی سایت

همانطور که گفته شد تیم برنامه نویسی الکترونیک 98 برای راحتی آن دسته از کسانی که به زبان های برنامه نویسی HTML و PHP آشنایی ندارند یک صفحه اینترنتی آماده جهت برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با میکروکنترلر AVR طراحی نموده است که شما عزیزان نیز می توانید از آن برای راه اندازی پروژه های مورد نظر خود کمک بگیرید و یا برنامه نوشته شده را متناسب با کار خود گسترش دهید. جهت راه اندازی برنامه نوشته شده بر روی هاست سایت به شرح زیر عمل کنید.

مراحل نصب برنامه تحت وب

:: آدرس وب سایت خود را به شکل http://Your Site.com:2082 مانند https://electronics98.com:2082 در مرورگر کامپیوتر وارد نمائید, و سپس نام کاربری و پسورد خود را وارد نمائید.

:: در صفحه باز شده بر روی گزینه File Manager کلیک کنید (شکل زیر).

نحوه آپلود فایل در هاست

:: در صفحه باز شده از طریق منوی سمت چپ گزینه public_html انتخاب کنید و سپس در منوی بالا گزینه upload را انتخاب نمائید. (شکل زیر).

نحوه آپلود فایل در هاست

:: فایل فشرده شده ای را با نام SIM900_FTP.zip از پوشه مربوط به این پروژه را جهت آپلود انتخاب نمائید.

:: در صفحه قبلی دوباره از طریق منوی سمت چپ گزینه public_html را انتخاب نمائید و همانند تصویر زیر بر روی فایل فشرده شده ای که آپلود کرده اید راست کلیک کنید و آن را از حالت فشرده سازی خارج کنید (شکل زیر).

 خارج کردن فایل آپلود شده در هاست از حالت فشرده

:: دوباره به صفحه ای که در مرحله اول در آن گزینه File Manager را انتخاب کرده اید بازگردید ولی اینبار گزینه FTP Accounts را انتخاب کنید (شکل زیر).

نحوه ساخت اکانت برای پروتکل FTP

:: در صفحه باز شده در قسمت Add FTP Account اطلاعات درخواستی را همانند تصویر زیر تکمل نمائید.

توجه : اطلاعات وارد شده در این صفحه را به صورت همزمان توسط نرم افزار BASCOM-AVR در برنامه نوشته شده میکروکنترلر AVR به زبان بیسیک در متغیرهای User و Pas نیز وارد کنید (شکل زیر).

نحوه ساخت اکانت برای پروتکل FTP

:: حالا می توانید با نوشتن آدرس سایتان به صورت http://Your Site.com/SIM900_FTP/index.php همانند https://electronics98.com/SIM900_FTP/index.php به صفحه اینترنتی جهت تبادل اطلاعات با میکروکنترلر AVR از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید.

توجه : در برنامه نوشته شده میکروکنترلر AVR باید حتما مقادیر متغیرهای URL و User و Pas را همانند توضیحات بالا وارد کنید. و برنامه را دوباره ذخیره و کامپایل نمائید.

نقشه شماتیک کامل پروژه ارتباط AVR به اینترنت با ماژول جی.اس.ام

نقشه شماتیک کامل پروژه ارتباط AVR به اینترنت با ماژول GSM

توجه : مدت زمانی که دستور شما توسط میکروکنترلر AVR از طریق اینترنت دریافت می شود و یا بلعکس مدت زمان دریافت پاسخ از سمت میکروکنترلر AVR به صورت کلی به سرعت اینترنت شبکه GPRS مرتبط است. به صورت ساده می توان گفت هرچه سرعت اینترنت از طرف ماژول SIM900 بیشتر باشد سرعت تبادل اطلاعات و انجام فرامین نیز بالا می رود. به طور کلی می توان گفت مدت زمانی که طول می کشد تا دستور شما از طریق اینترنت انجام شود بسته به سرعت اینترنت می تواند بین 30 تا 120 ثانیه باشد.

برای درک بهتر شما از نحوه عملکرد مدار تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ اقدام به ساخت این پروژه و ضبط یک ویدئو از عملکرد آن نموده است, که شما دوستان عزیز می توانید در ادامه این ویدئو را به صورت آنلاین مشاهده نمائید و یا از سرورهای پر قدرت الکترونیک 98 با لینک مستقیم دانلود نمائید.

ویدئو ضبط شده از عملکرد مدار ساخته شده

توجه : در این برنامه از کریستال خارجی استفاده شده است که مقدار آن 11.592MHz می باشد. دلیل استفاده از این کریستال این می باشد که شما تنها با استفاده از این مقدار کریستال می توانید به صورت انتخابی از پهنای باند 1200 تا 115200 برای اتصال با ماژول SIM900 استفاده کنید. به همین خاطر باید توجه داشته باشید که در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر حتما باید کریستال خارجی میکروکنترلر ATMEGA32 را فعال کنید و برای راه اندازی میکروکنترلر کریستال 11.952MHz را به میکروکنترلر متصل نمائید.

توجه : در هنگام پروگرام کردن میکروکنترلر AVR توسط پروگرامر فیوز بیت jtagen را غیر فعال نمائید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 18 اکتبر 2014

54 دیدگاه

  1. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    خیر نیازی به اعمال تنظیم خاصی بر روی ماژول نیست و فقط باید آنرا به میکروکنترلر متصل کنید. همچنین می توانید از ماژول SIM900a نیز استفاده کنید.

  2. امیر محمدی

    سلام مجدد .
    در فیلم نشان داده شده که وقتی به رله فرمان داده می شود ، در قسمت پایین وضعیت تغییر داده شده رله نمایش داده می شود . این قسمت چگونه عمل می کند ؟ آیا از AVR فیدبک داده می شود یا فقط تغییر وضعیت انجام شده در داخل سایت ، نمایش میدهد؟

  3. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    وضعیت رله ها از میکروکنترلر AVR فیدبک داده می شود.

  4. سلام .من این پروژه را خریداری کردم و اما اول خواستم از شما سوالی کنم بعد ماژول sim900 بخرم .
    آیا امکان داره همین پروژه را با ماژول کارت شبکه و اترنت بزارید ؟
    به جای GPRS از نت شبکه LAN استفاده بشه . ولی عملکرد پروژه همین باشه .
    باتشکر از شما

  5. فرهاد اکبری

    سلام دوست عزیز
    بله این امکان وجود داره ولی باید برنامه جدید برای پروژه نوشته بشه و همچنین سخت افزار پروژه نیز تغییر پیدا کنه.
    انشالله در آینده نزدیک مطالب و پروژه های از این دست بیشتر طراحی و انتشار خواهیم داد.

  6. مرسی آقای مهندس اکبری ، من خیلی زود به این برنامه احتیاج دارم و باید برای کارم راه اندازی کنم . حتی حاضرم بصورت خصوصی برای ساختش هزینه پرداخت کنم . ممنون میشم به بنده ایمیل بزنید .

    باتشکر از شما

  7. سلام آقای مهندس اکبری وقت شما بخیر
    ببخشید من این پروژه رو خریدم و خودمم به زبان بیسیک تقریبا مسلط هستم اما این برنامه رو متوجه نشدم
    کاش میشد توی همون ویدئو های آموزشی بصورت گذری یک توضیح مختصر در مورد برنامه بیسیک و برنامه php میدادین چون من میخوام برنامه رو برای کار خودم که خیلی برام ضروریه تغییر بدم اما هرچقدر مرورش کردم اونو متوجه نشدم …
    اگه راهنماییم کنید بسیار خوشحال میشم. تشکر

  8. سلام مهندس جان کاش پاسخ سوال من رو میدادین

  9. سلام دوست عزیز
    به دلیل حجم سوالات بالایی که همه روزه از طریق وب سایت، اپلیکیشن و شبکه های اجتماعی الکترونیک98 مطرح می شود و کمبود نیرو کاری نمی توانیم به تمامی سوالات پاسخ دهیم و به همین خاطر این امکان از لحاظ زمانی برایمان مقدور نیست که بتوانیم برنامه پروژه را شرح و یا آموزش دهیم، و به همین دلیل بخش تحلیل کدها را به عهده خود خواننده گذاشته ایم که با جستجو کدها و یادگیری زبان برنامه نویسی مربوطه به تحلیل و توسعه پروژه بپردازد.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.