ارتباط بی سیم دو میکروکنترلر AVR با ماژول HM-TR

ارتباط بی سیم

در این بخش تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸, اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای کاربردی و حرفه ای با عنوان, ارتباط بی سیم بین میکروکنترلرهای AVR با استفاده از ماژول فرستنده و گیرنده HM-TR, برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR کرده است. ارتباط بی سیم (Wireless Communication)، به نوعی تکنولوژی ارتباطی اطلاق می گردد که در آن به جای سیم و کابل از امواج رادیویی (RF)، مادون قرمز یا مایکروویو (Microwave)، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود. از میان این دستگاهها می توان تلفن های همراه، شبکه های کامپیوتری، دستگاههای مکان یاب، سیستم های ماهواره ای و… را نام برد. این تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و نقش عمده ای را در زندگی ما ایفا می کند. عمده بحث ما در این پروژه، ارتباط از طریق امواج رادیویی است.

ارتباط بی سیم دو میکروکنترلر AVR با ماژول HM-TR

شرح عملکرد پروژه

در این پروژه، مدار فرستنده مجهز به یک ال سی دی گرافیکی در ابعاد 64*128 به همراه یک تاچ اسکرین (صفحه لمسی) با ابعاد صفحه نمایش می باشد که بر روی LCD گرافیکی نصب شده است. که وظیفه آن دریافت یک عدد چهار رقمی از کاربر و ارسال آن به صورت بی سیم توسط ماژول فرستنده و گیرنده HM-TR می باشد.

مدار گیرنده نیز به یک صفحه نمایش هفت قسمتی مولتی پلکس 4 رقمه یا همان سون سگمنت  مجهز شده است، که به محض دریافت دیتا از طریق ماژول فرستنده و گیرنده HM-TR عدد ارسال شده کاربر را بر روی سون سگمنت نمایش می دهد. لازم به ذکر است هدف اصلی از طراحی این پروژه نحوه راه اندازی ماژول های HM-TR – ال سی دی های گرافیکی و صفحات لمسی (تاچ اسکرین) با میکروکنترلرهای AVR می باشد.

سخت افزار پروژه

در پروژه قبلی (ارتباط بی سیم رادیویی با ماژول فرستنده و گیرنده HM-TR) در رابطه با ماژول HM-TR و ویژگی های آن بسیار کامل توضیح دادیم. به همین خاطر در این پروژه می خواهیم در رابطه با تراشه های مورد استفاده در ارتباط بی سیم صحبت کنیم.

طراحی مدارات RF، عملی بسیار حرفه ای و دشوار است، چراکه انجام آن در فرکانس های بالا به ملاحظاتی ویژه نیاز دارد و ارسال و دریافت سیگنال رادیویی در فضا نیز کاری پیچیده است. از این رو شرکت های بزرگ برای راحتی کار، تراشه های قدرتمندی را با قیمت مناسب عرضه کرده اند و کاربر می تواند به کمک آن ها بدون دگیر شدن با مسائلی مانند طراحی تقویت کننده، فیلتر، مدولاتور و… به راحتی اطلاعات را ارسال و دریافت کند. در این قسمت، چند نمونه از این تراشه ها را معرفی می نماییم:

تراشه های گیرنده و فرستنده

تراشه های گیرنده و فرستنده رادیویی، یکی از اعمال ارسال یا دریافت اطلاعات را انجام می دهند، بنابراین برای برقراری ارتباط باید از یک تراشه فرستنده و زوج گیرنده سازگار با آن استفاده کنیم. برای مثال تراشه فرستنده RF9901 و زوج گیرنده آن RF9902 نمونه ای پر کاربد، ساخت شرکت Micro Device است. همچنین می توان به عنوان نمونه ای دیگر به تراشه فرستنده PT2262 و زوج گیرنده آن یعنی PT2272 ساخت PTC اشاره کرد. این دو تراشه و تراشه های مشابه آن ها، بیشتر با عنوان انکدر و دیکدر شناخته می شوند و برای اعمال ساده کنترل ار راه دور مثل باز و بسته کردن در اتومبیل و روشن و خاموش کردن تجهیزات الکتریکی از راه دور به کار می روند.

تراشه های گیرنده – فرستنده، هم قابلیت ارسال و هم قابلیت دریافت اطلاعات را دارند. معمولا انتخاب حالت ارسال یا دریافت در این گونه تراشه ها با استفاده از مجموعه ای از رجیسترهای داخلی یا پایه های تراشه ممکن می شود. تراشه های CC1020، CC1100 و TRF6900 ساخت شرکت Texas Instruments نمونه هایی از تراشه های گیرنده – فرستنده به شمار می روند.

نقشه شماتیک مدار فرستنده پروژه

نقشه شماتیک مدار فرستنده پروژه ارتباط بی سیم دو میکروکنترلر AVR با ماژول HM-TR

برنامه میکروکنترلر فرستنده به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

نقشه شماتیک مدار گیرنده پروژه

نقشه شماتیک مدار گیرنده پروژه ارتباط بی سیم دو میکروکنترلر AVR با ماژول HM-TR

برنامه میکروکنترلر گیرنده به زبان بیسیک BASIC در نرم افزار BASCOM-AVR

ویدئو ضبط شده از عملکرد پروژه

در زیر یک ویدئو از نحوه عملکرد پروژه ارتباط بی سیم دو میکروکنترلر ATmega16 و میکروکنترلر ATmega32 با ماژول HM-TR ضبط شده است, که می توانید برای درک بیشتر از نحوه عملکرد پروژه به صورت آنلاین مشاهده و یا از انتهای همین پست دانلود نمائید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 618.8 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : BASCOM-AVR

 برنامه نویسی شده به زبان : BASIC

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 14 می 2018

4 دیدگاه

  1. سلام
    در صورتی که از بیشتر از 2 ماژول استفاده شود، اگر دیتا از ماژول اول ارسال شود تمام ماژول ها دیتا را دریافت خواهند کرد؟

  2. سلام دوست عزیز
    اگر منظور شما این است که یک فرستنده داشته باشیم و چند گیرنده، پاسخ سوال شما بله است و تمام گیرنده ها دیتا را دریافت خواهند کرد.

  3. سلام
    ماژول های ask433 هم به rx و tx وصل میشن ؟
    کد کدویژن رو دارین تست کنیم ؟
    تشکر

  4. سلام دوست عزیز
    درباره ماژول ask433 اطلاعی ندارم لطفا دیتاشیت ماژول را مطالعه فرمایید.
    همچنین این پروژه تنها به زبان بیسیک نوشته شده است.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.