اتصال میکروکنترلر AVR به کامپیوتر از طریق USB با FT232

تراشه FT232

در این بخش دانلود پروژه اتصال میکروکنترلر AVR به کامپیوتر از طریق USB با FT232, توسط تیم الکترونیک و برنامه نویسی الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به پروژه های میکروکنترلر AVR آماده شده است. تراشه FT323 ساخت FTDIChip, یک مبدل USB به سریال است که برای برقراری ارتباط سریال آسنکرون بین کامپیوتر و تجهیزات خارجی از طریق درگاه USB طراحی شده است. با این تراشه می توان از ارتباط USB, بدون وارد شدن به پروتکل پیچیده و مسائل مربوط به آن استفاده کرد.

دانلود پروژه اتصال میکروکنترلر AVR به کامپیوتر از طریق USB با FT232

اهمیت این مسئله آن است که امروزه واسط USB به عنوان یک واسط استاندارد همه منظوره شناخته می شود و کاربرد واسط سریال RS232 رو به کاهش است, به طوری که در نوت بوک ها امروزی, دیگر استفاده نمی شود. تراشه FT232 در چهار مدل مختلف FT232BL, FT232BM, FT232BQ و به تازگی FT232R به بازار عرضه شده است. عملکرد این تراشه ها, با وجود تفاوت های اندک, یکسان است. در این پروژه برای ارتباط میکروکنترلر AVR به کامپیوتر از تراشه FT232BL استفاده شده است.

نقشه شماتیک کامل مدار راه انداز تراشه FT232BL

نقشه شماتیک کامل مدار راه انداز تراشه FT232BL

همان طور که در نقشه شماتیک کامل مدار راه انداز FT232BL مشاهده می کنید تراشه با ولتاژ 5V درگاه USB تغذیه می شود و نیازی به منبع تغذیه جداگانه نیست. در این پروژه, خروجی مدار برای جلوگیری از آسیب های احتمالی درگاه USB و مسائل مربوط به نویز, توسط دو اپتوکوپلر (Optocoupler) محافظت شده است. در نهایت در خروجی, پایه های MTXD, MRXD, MGND و MVCC را خواهیم داشت که پایه های MTXD و MRXD مستقیما به میکروکنترلر, پایه MGND به زمین مدار میکروکنترلر و MVCC به تغذیه مدار میکروکنترلر (تغذیه 5 ولت) متصل می شوند.

نصب درایور تراشه FT232BL

پس از ساخت این مدار, زمانی که برای اولین بار مدار را از طریق درگاه USB به کامپیوتر وصل کنید, Windows آن را به عنوان یک سخت افزار جدید می شناسد و برنامه راه انداز (Driver) تراشه را درخواست می کند. با نصب برنامه راه انداز, یک درگاه سریال مجازی به فهرست درگاه های کامپیوتر اضافه خواهد شد. به این ترتیب در طرف کامپیوتر شما با یک درگاه سریال مجازی روبرو هستید و اطلاعات را از طریق این درگاه دریافت و ارسال خواهید کرد. همچنین در ادامه پروژه می توانید از قسمت لینک دریافت درایور مربوط به تراشه FT232BL را دانلود نمائید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 1.1 مگا بایت

 محیط برنامه نویسی : Windows All

 برنامه نویسی شده به زبان : FT232 USB UART

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 10 آگوست 2014

14 دیدگاه

  1. با سپاس فراوان
    یا علی

  2. با تشکر

  3. با سلام. من یه برد آموزشی میکرو ساختم که روی برد از FT232RL استفاده کردم. یه میکرو خام atmega32 روی مدار قرار دادم و با کابل USB B به کامپیوتر وصل کردم ولی چیزی که بگه وسیله جدید وصل شده و نیاز به درایور داره و از این حرفا نمیاد. لطفا راهنماییم کنید که کجای کار اشتباه کردم.ممنون میشم سریع جواب بدید خیلی نیاز دارم

  4. در ضمن در ادامه کامنت قبل بگم که کابل usb از نوع یه سر usb b و طرف دیگه usb معمولی هست

  5. سلام دوست عزیز
    درایور FT232RL را در گوگل برای نوع سیستم عامل نصب شده بر روی کامپیوتری که مدار را به آن متصل کرده اید جستجو و نصب کنید، در صورتیکه مشکل رفع نشد می توانید نقشه مدار خود را ارسال نمائید تا بررسی شود.

  6. تا زمانی که سیستم تشخیص نده یه دستگاهی وصل شده که نمیشه درایورش نصب کرد. ممنون میشم یه ادرس ایمیل یا چیز دیگه بدید تا عکس مدار بفرستم. ضمنا در قسمت دیوایس منیجر اصلا قسمت درایور های پورت سریال وجود نداره با وجود اینکه پورت سریال لپ تاپم داره. ممنون

  7. در صورتیکه کامپیوتر نمی تواند سخت افزار را شناسایی کند این بدان معنا است که سخت افزار شما دارای مشکل است، این مشکل می تواند به دلیل اتصالات اشتباه در مدار و یا اشتباه در قطعات به کار رفته در مدار باشد، لطفا یک تصویر واضع از مداریکه روی برد برد و یا فیبر مدارچاپی بسته اید ارسال کنید تا شیوه اتصالات فیزیکی شما بررسی گردد. همچنین از نقشه شماتیک موجود در همین پست و تراشه FT232BL برای ساخت استفاده کنید.

  8. با سلام. دوتا سوال داشتم. نمیدونستم کجا بپرسم اینجا نوشتم ببخشید دیگه
    اول اینکه‌یه برد با میکرو avr ساختم داخلش یک سون سگمنت چهارتایی وجود داره طبق یه مدار که جایی دیدم. سر راه k1 تا k4 ترانزیستور قرار گرفته. سر راه a تا h هم مقاومت قرار دادم. وقتی راه اندازی میکنم درست نشون نمیده. با پروتیوس هم چک کردم باز همینجوریه. همه چهار رقم ۱ نشون میده و پشت سرهم بقیه سگمنت ها چشمک سریع میزنه و درهمه. ولی زمانی که داخل پروتیوس ترانزیستور ها برمیدارم درست میشه. مدار که ساختم لحیمه نمیتونم تغیر بدم راهنماییم کنید
    سوال دوم اینکه مدار بنده یک پورت سریال RS232 برای راه اندازی میکرو داره. چجور میتونم راه اندازی کنم و برای پروگرام کردن میکرو از اون استفاده کنم.
    لطفا راهنمایی کنید. چون میدونستم به سوالات پاسخ میدید پرسیدم اخه قبلا هم لطف کردید تو چندتا سوال کمکم کردید.ممنون میشم کمکم کنید

  9. سلام دوست عزیز
    چون نقشه شماتیک شما را ندیدم نمی تونم بفهمم مشکل می تونه از کجا باشه، ولی از آنجا که ذکر کرده اید در نرم افزار شبیه ساز با برداشتن ترانزیستور ها مشکل حل میشه، این احتمال وجود داره ترانزیستورها از لحاظ سرعت کلیک زنی مناسب این پروژه نباشند، برای تست این موضوع پیشنهاد می کنم ترانزیستور ها را با یک قلع کش از مدار جدا کنید و به صورت مستقیم همانند نرم افزار شبیه ساز این کار را انجام دهید در صورتیکه مشکل حل شود می توانید ترانزیستورهای خود را تعویض و از یک ترانزیستور مناسب استفاده کنید.
    برای پروگرام کردن میکروکنترلر بدون نیاز به پروگرامر می توانید از پروگرامر بسیار ساده stk200/300 استفاده کنید که به راحتی می توانید برای دریافت نقشه ساخت آن ، عبارت stk200/300 را در گوگل جستجو کنید.

  10. سلام ، ممنون به خاطر اطلاعات مفیدتون.

    یه سوالی داشتم.
    DS1 ، DS2 و DS3 در مدار بالا چی هستند ؟
    و برای استفاده از آن ها باید چه چیزی رو تهیه کنم ؟
    ممنون

  11. سلام دوست عزیز
    Ds2 چراغ یا نشانگر ال ای دی مربوط به وضعیت ارسال و دریافت داده می باشد.
    DS1 ال ای دی نشانگر وجود ولتاژ در مدار یا همان اتصال صحیح مدار به کامپیوتر می باشد.
    DS3 ال ای دی نشانگر صحت اتصال خرورجی مدار می باشد.

  12. سلام
    میخواستم بدونم آیا تبادل اطلاعات این مبدل از نوع UART است
    یعنی در کل میشه ماژول مبدل pl2303 رو بجاش استفاده کرد؟
    ممنون که جواب میدید

  13. سلام دوست عزیز
    بله نوع انتقال بر اساس UART است و می توانید از سایر ماژول های مبدل UART به USB نیز استفاده کنید.

  14. ممنون از راهنمایتون

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.