آموزش اتصال صفحه کلید به آردوینو Arduino

اتصال صفحه کلید به آردوینو Arduino

در یک صفحه کلید (کیپد) استاندارد کلیدهای اصلی بصورت X-Y ماتریکس قرار گرفته اند که در حالت معمول بصورت ردیفی و ستونی به یکدیگر متصل هستند. اگر یک صفحه کلید، 12 کلید داشته باشد این صفحه کلید بصورت 3 ستون 4 ردیفی به یکدیگر متصل می شوند و یک صفحه کلید 16 کلیدی بصورت 4 ردیف و 4 ستون به یکدیگر متصل می شوند. در این پست از مبحث آموزش آردوینو می خواهیم شما را با چگونگی اتصال یک صفحه کلید به برد آردوینو Arduino Uno و نحوه برنامه نویسی آن آشنا کنیم. شکل زیر ساختمان داخلی یک صفحه کلید (کی پد) 4*3 را نشان می دهد.

تصویر یک صفحه کلید 4*3 با 3 ستون و 4 ردیف


لیست قطعات مورد نیاز

برد آردوینو Arduino UNO R3 مدل DIP1 عدد
صفحه کلید فلت ماتریسی مدل 4×31 عدد
برد بورد (پروجکت برد) مدل GL1 عدد
سیم جامپر برد بوردی مدل دو سر نری (سری 40تایی)1 عدد

صفحه کلید

این پروژه برای کمک به اتصال یک صفحه کلید (کیپد) به برد آردوینو طراحی شده است. نقشه ارائه شده در تصویر زیر ساختار داخلی و ورودی های یک صفحه کلید 3*4 را نشان می دهند. طراحی این نقشه ها برای راهنمایی شما در استفاده آسان از صفحه کلید ها و اتصال آن به انواع میکروکنترلرها و بردهای آموزشی و صنعتی است. در زیر اطلاعاتی بصورت متن وجود دارد که چگونگی نحوه اتصال پین های صفحه کلید را بیان می کند، ستونهای صفحه کلید (کی پد) C1-C2-C3 که به پینهای 5-1-3 متصل هستند و ردیف های صفحه کلید R1-R2-R3-R4 که به پینهای 4-6-7-2 وصل شده اند.

تصویری از چگونگی اتصالات داخلی و پین های صفحه کلید

با توجه به تصویر زیر می توانید به راحتی عملکرد صفحه کلید را درک کنید، مثلا برای یافتن کلید 0 ما تنها به پایه های 1 و 4 صفحه کلید نیاز داریم و یا برای یافتن کلید 4 به پایه های 3 و 7 نیازمندیم، حالا می توانید معنی اطلاعات مشخص شده مورد استفاده در برنامه میکروکنترولر را متوجه شوید.

نحوه عملکرد یک صفحه کلید 4*3

نحوه اتصال پایه های صفحه کلید به آردوینو Arduino

برای اتصال ساده تر صفحه کلید به مدارات خود در پروژه های آردوینو بهتر است ایتدا اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت آن داشته باشید، چراکه در برخی از صفحه کلیدها ترتیب پایه ها متفاوت می باشد، اگر صفحه کلید شما متفاوت است می توانید با بدست آوردن اطلاعاتی شامل نوع صفحه کلید و کاربرد آن خطوط اتصالی آنرا بدست آورید و اگر نیاز به تغییر دادن پین های ردیفی و ستونی دارید این تغییرات را در تعداد آنها در برنامه اعمال کنید. برای این کار شما باید تعداد پین های اضافی صفحه کلید را که به آردوینو متصل کرده اید، در برنامه میکروکنترلر در قسمت پین های ردیفی و ستونی وارد کنید.

اتصال صفحه کلید به آردوینو

پروژه ساخت قفل رمزی با آردوینو توسط صفحه کلید

برای آشنایی هر چه بهتر شما با نحوه اتصال صفحه کلید به آردوینو، یک پروژه آماده کرده ایم که در آن شما باید یک رمز ورود جهت باز و بسته کردن قفل وارد نمائید. برای تست پروژه بعد از انجام اتصالات و پروگرام کردن برنامه زیر بر روی میکروکنترلر avr، جهت وارد کردن رمز عبور ابتدا کلید ستاره * و سپس شماره و یا رمز خود را وارد کنید و در پایان جهت تایید رمز وارد شده کلید پنجره # را بر روی صفحه کلید فشار دهید.

برنامه آردوینو در نرم افزار آردوینو

در صورتی که بعد از کامپایل کردن برنامه اخطاری مبنی بر “keypad does not name a type” مشاهده کردید، مشکلی نیست و می توانید به راحتی، تنها با اضافه کردن کتابخانه صفحه کلید به پروژه خود، این اخطار را رفع نمائید. می توانید برای دانلود برنامه و کتابخانه صفحه کلید، از لینک دانلود قرار گرفته در انتهای پروژه استفاده کنید.

برای ساخت این پروژه پیشنهاد می کنیم از صفحه کلیدهای تلفن های دیجیتالی استفاده کنید، چراکه این صفحه کلیدها در بازار بسیار رایج بوده و به راحتی در همه جا قابل خرید می باشد.

نمای ظاهری و نقشه شماتیک یک صفحه کلید تلفن

در انجام برخی پروژه ها نیاز است تا از کیبوردهایی با تعداد کلید ها و سطر و ستون های متفاوت استفاده نمائیم، که در این موارد برای یافتن پایه های صفحه کلید پیشنهاد می شود از یک مولتی متر آنالوگ و یا دیجیتالی استفاده کنید. برای انجام اینکار کافی است مولتی متر را بر روی قسمت تست دیود یا تست اتصالات قرار دهید و سپس با برسی پایه ها طبق نقشه های ارائه شده در تصاویر بالا اقدام به یافتن پایه های سطر و ستون نمائید.

تصویر نهایی از پروژه ساخته شده

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 851 کیلو بایت

 محیط برنامه نویسی : Arduino

 برنامه نویسی شده به زبان : C

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 4 فوریه 2016

4 دیدگاه

  1. بسیار عالی

  2. سلام.ببخشید من می خوام با ماژول gm800 و همین صفحه کلید و اردوینو امکان زنگ زدن رو به اردوینو بدم. می شه راهنمایی کنید چه کدی را باید بنویسم؟ ممنون

  3. ببخشید منظورم ماژول sim800 بود

  4. سلام دوست عزیز
    به دلیل حجم کاری بالا و سوالات زیادی که همه روزه توسط کاربران مطرح می شود، امکان پاسخگویی به سوالات مرتبط با توسعه و یا شخصی سازی پروژه به دلیل زمانبر بودن آن، برایمان امکانپذیر نیست.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.