راه اندازی موتور دالاندر دو مرحله ای با اتصال ستاره سری و دوبل

راه اندازی موتور دالاندر دو مرحله ای با اتصال ستاره سری و دوبل

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی موتور دالاندر دو مرحله ای با اتصال ستاره سری و ستاره دوبل) کرده است. در این حالت سرهای انتهایی کلاف ها یعنی 2W2 , 2V2 , 2U2 در داخل الکتروموتور به هم وصل شده و شش ترمینال به نام های 2W, 2V, 2U, و 1W, 1V, 1U مطابق شکل زیر به شبکه وصل می شود.

در انتخاب وسائل حفاظتی باید به مقدار جریان عبوری توجه کرد بطوری که در حالت سرعت کم و سرعت زیاد مقادیر جریان و توان متفاوت بوده و بی متال F2 و کنتاکتور K1M برای جریان دور کم و بی متال F3 و کنتاکتور K3M و F1 برای جریان دور زیاد و کنتاکتور K2M برای نصف جریان دور زیاد انتخاب می گردد.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور دالاندر

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور دالاندر

عملکرد مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور دالاندر

با فشرده شدن استارت S1 بوبین کنتاکتور K1M در مسیر 11 تحریک شده و موتور با دور کند راه اندازی می شود. و با فشرده شدن شستی S2 کنتاکتور K1M قطع و کنتاکتور K2M و کنتاکتور K3M وصل شده و موتور از دور کند به دور تند تغییر وضعیت می دهد. با شستی S0 در هر مرحله می توان مدار را قطع نمود.

با برسی مدار مشخص می شود که می توان موتور را با دور تند هم راه اندازی کرد. در صورتی که در بعضی از سیستم ها راه اندازی موتور حتما به صورت ترتیبی باید انجام گردد. مثل آسانسورها، بالابرها، جرثقیل ها و… برای اعمال شرط راه اندازی ترتیبی باید از مدار حافظه مطابق مدار شکل زیر استفاده کرد.

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر به صورت ترتیبی

مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر به صورت ترتیبی

عملکرد مدار فرمان راه اندازی الکتروموتور سه فاز دالاندر به صورت ترتیبی

در مدار قبلی اگر استارت S2 در حالت خاموش بودن مدار فشرده می شد موتور با دور تند راه اندازی می گردید. ولی در این مدار با فشرده شدن S2 بوبین کنتاکتور K2M نمی تواند وصل شود زیرا مسیر شماره 13 بوسیله کنتاکت باز K1 شماره 13-14 باز شده است. برای راه اندازی الکتروموتور باید اول دور کند، توسط استارت S1 و کنتاکتور K1M راه اندازی شده بعد در صورت فشرده شدن S2 کنتاکتور K1M قطع و کنتاکتور K2M و کنتاکتور K3M می تواند وصل شود. زیرا با وصل کنتاکتور K1M بوبین کمکی K1 در مسیر 18 وصل شده و کنتاکتور K2M را در مسیر 13 آماده وصل شدن می کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 95 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 21 آوریل 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.