مدار قدرت و مدار فرمان تسمه نقاله

مدار قدرت و مدار فرمان تسمه نقاله

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، طراحی تسمه نقاله کرده است. برای حمل آجر در کارخانه های آجرپزی، جابجایی قطعات و وسایل در کارگاه های صنعتی معمولا از تسمه نقاله و یا غلطک ها بصورت متوالی استفاده می گردد. موتورهای اینگونه سیستم ها باید بصورت ترتیبی از انتها به ابتدا راه اندازی شده و در هنگام قطع مدار هم به صورت ترتیبی از ابتدا به انتها با تاخیر زمانی مناسب قطع شوند. در شکل زیر از دو تسمه نقاله مجزا از هم برای جابجایی قطعات مثل آجر و غیره از نقطه A به نقطه B استفاده شده است.

در تصویر زیر تسمه شماره یک توسط موتور سه فاز M1 و تسمه شماره دو توسط موتور سه فاز M2 به حرکت در می آید. مدار قدرت و فرمان آن را طوری طراحی می کنیم که:

1- تسمه نقاله شماره یک به تنهایی حرکت نکند.

2- در هنگام قطع مدار تسمه نقاله شماره دو همیشه 30 ثانیه بعد از M1 قطع شود.

3- در صورتی که جریان نامی موتورها، 10 آمپر باشد مقادیر حفاظت کننده های لازم تعیین شود.

طرز قرار گرفتن تسمه نقاله ها

طرز قرار گرفتن تسمه نقاله ها

مدار قدرت تشکیل شده است از، دو مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز به صورت جداگانه و مدار فرمان مطابق صورت مسئله باید به ترتیب زیر عمل نماید.

در مدار فرمان مرحله یک با فشار بر روی شستی S1 کنتاکتور K2M وصل شده و بعد از آن K1M وصل می گردد. جهت برقراری شرط خواسته شده کنتاکتورهای اصلی کافی نیست و باید از مدار حافظه یا کنتاکتور کمکی استفاده کرد. طرز اتصال و طراحی مدار فرمان کامل در مرحله 2 نشان داده شده است که با فشار بر روی شستی S1 کنتاکتور K2M و K1M و K1 به ترتیب وصل می گردد.

کنتاکتور کمکی K1 تایمر را برای وصل در زمانی که کنتاکتور K1M قطع می شود آماده می کند و همچنین در مسیر شماره 11 کنتاکت بسته K1 اجازه نمی دهد بعد از فشرده شدن S02، بوبین K1M وصل شود. در این مدار با فشار بر روی شستی استپ S02 کنتاکتور K1M قطع شده و تایمر K1T فعال می گردد. بعد از زمان تنظیم شده، تایمر در مسیر 13 کنتاکتور K2M را قطع نموده و با قطع K2M کنتاکتور K1 نیز قطع می گردد. توسط استپ S01 می توان در مواقع ضروری تمام مدار را قطع کرد. وسایل الکتریکی با توجه به نوع موتور باید به صورت زیر انتخاب شود.

مشخصات و تجهیزات مورد نیاز

کنتاکتور K1M و K2M : جریان 16 آمپر از نوع AC3.

بی متال F4 و F5 : پنج تا دوازده آمپر، تنظیم روی 10 آمپر.

فیوز F6 : چهار آمپر از نوع کندکار.

فیوز F2 و F3 : جریان 20 آمپر از نوع کندکار.

فیوز F1 : جریان 35 آمپر از نوع کندکار.

مدار قدرت تسمه نقاله

مدار قدرت تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 1 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 1 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 2 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 2 تسمه نقاله

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 86.2 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 27 مارس 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.