مدار فرمان و قدرت راه اندازی ماشین پرس یک ضربه

راه اندازی ماشین پرس یک ضربه

در این بخش الکترونیک ۹۸ برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی ماشین پرس یک ضربه) کرده است. در صنایع ماشین های ابزار، فولاد سازی، ماشین سازی و قطعه سازی بیشتر از ماشین های پرسکاری استفاده می گردد. ماشین های پرسی حرکت بالا و پائین را بصورت هیدرولیکی و یا مکانیکی توسط الکتروموتورهای سه فاز و شیرهای برقی انجام داده و نهایتا توسط آهنربای مغناطیسی مصنوعی که از طریق برق AC و یا DC ایجاد می گردد. ضربه به جسم وارد کرده و با توجه به قالب از پیش تعیین شده، اجسام را شکل می دهد.

ماشین های پرس با توجه به نیروی مورد نیاز و شکل گیری اجسام، بصورت یک، دو و سه ضربه زن ساخته می شوند که مدارات هر کدام با هم متفاوت می باشد، در پرس های مکانیکی از روش چرخ طیار برای حرکت و ضربه زدن استفاده می شود که بصورت میل لنگی، بادامکی، اهرمی و … ساخته می شود. ولی در پرس های هیدرولیکی از جک های هیدرولیکی که روغن آن ها توسط پمپ وصل شده به الکتروموتور کنترل می گردد استفاده شده است. در تصویر زیر مدار قدرت یک ماشین پرس نشان داده شده است. الکتروموتور M1 جهت حرکت میل لنگ و یا حرکت پیستورن از طریق پمپ روغن متصل به آن، جهت حرکت به سمت بالا و پائین و آهنربای مغناطیسی (Elektro Magnet) دو فاز جهت ضربه زدن به کار می رود.

مدار قدرت ماشین پرس یک ضربه

مدار قدرت ماشین پرس یک ضربه

مدار فرمان ماشین پرس یک ضربه

مدار فرمان ماشین پرس یک ضربه

کلید Q1 در مدار فرمان برای تغییر وضعیت فرمان، بوبین مغناطیسی به حالت خاموش (0) و حالت تحریک بوسیله پدال S4 یا (2) و یا به حالت دستی با S2 و S3 یا (1)، بکار می رود. کلید Q2 در صورت بسته بودن، میکروسوئیچ S5 را در مدار بی اثر می کند. میکروسوئیچ S5، برای قطع الکترومگنت بعد از عملکرد آن و استپ S6، برای قطع الکترومگنت و استارت S1 برای راه اندازی الکتروموتور M1، استفاده شده است. شستی های S2 و S3 باهم سری گردیده تا احتمال زیر پرس ماندن دست اپراتور کاهش یابد. چون هر دو شستی باید با هم فشرده شود، تا ضربه زده شود.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 60 کیلوبایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 10 می 2015

2 دیدگاه

  1. عالی بود ممنون.

  2. بسیار عالی بود. سپسگزارم

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.