طراحی کلید و کنترل کننده لمسی با آپ امپ 741

طراحی کلید و کنترل کننده لمسی

در این بخش دانلود پروژه طراحی کلید و کنترل کننده لمسی با آپ امپ 741, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به یادگیری و انجام پروژه های حرفه ای الکترونیک آماده شده است. کلید لمسی و کنترل کننده لمسی ساده نشان داده در شکل زیر، یک ولتاژ DC ایجاد می کند که می تواند با لمس دو جفت کنتاکت لمسی تغییر کند، از این کنترل کننده می توان برای راه اندازی انواع مدارهای کنترل شونده با ولتاژ از قبیل نوسان سازها، تضعیف کنندها و تقویت کننده عملیاتی کنترل شونده با ولتاژ استفاده کرد.

Op-Amp 741 به عنوان یک انتگرال گیر معکوس گر عمل می کند. ورودی غیر معکوس گر توسط مقاومت های R3 و R2 در نصف ولتاژ منبع تغذیه نگه داشته می شود. در نتیجه ولتاژ خروجی در نصف ولتاژ تغذیه قرار می گیرد. اگر جفت پایینی کنتاکت های لمسی با یک انگشت به هم وصل شوند، ولتاژ پین 2 در IC افت می کند. عمل انتگرال گیری IC تلاش می کند تا این ولتاژ را برابر با مقدار پین 3 نگه دارد. بنابراین، ولتاژ خروجی افزایش می یابد و جریان شارژ از طریق مقاومت R1 و خازن C1 سعی در برابر نگه داشتن ولتاژ پین های 2 و 3 دارد.

عملی مشابه در سمت مقابل و هنگامی که جفت بالایی کنتاکت ها با یک انگشت به هم وصل شوند، رخ می دهد. اثر این موضوع این است که ولتاژ خروجی را می توان با لمس دو جفت کنتاکت ها کنترل کرد. یک نمونه جهت استفاده از ولتاژ خروجی برای ساخت یک تعضعیف کننده کنترل کننده لمسی با ولتاژ با استفاده از یک لامپ و یک سنسور LDR نیز در شکل نشان داده شده است.

با توجه به جریان بایاس آپ امپ 741، ولتاژ خروجی نیز تمایل به تغییر اندک با زمان دارد. برای پایداری بلند مدت، آپ امپ 741 را با یک آپ امپ دارای ورودی FET مثل S356C جایگزین کنید.

طراحی کلید و کنترل کننده لمسی با آپ امپ 741

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 1 سپتامبر 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.