دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM دو ترانزیستوری

ساخت فرستنده اف ام FM دو ترانزیستوری

در این بخش دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM دو ترانزیستوری, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به مدارات فرستنده رادیویی آماده شده است. این فرستنده fm فرکانس کاری بین 80 الی 108 مگاهرتز دارد. برد آن در حد پایین بوده و برای محیط داخلی یک ساختمان مناسب است. ولی تحت شرایط منطقی خواهید توانست که سیگنال آن را در فاصله ای حداکثر تا حدود 200 متر دریافت کنید. توان خروجی چنین فرستنده ای پایین است و در حدود 40 تا 50 میلی ولت می باشد. لذا نمی توانید انتظار برد بیشتری از آن داشته باشید. ولتاژ کار این فرستنده بین 3 الی 6 ولت است و این یک مزیت نسبی برای آن یه شمار می رود. چرا که با حجم کم باتری برای راه اندازی آن رو برو هستید.

دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM دو ترانزیستوری

شماتیک مدار :

نقشه شماتیک ساخت فرستنده اف ام FM دو ترانزیستوری

سخت افزار پروژه

میکروفون از نوع خازنی دو سیمه است و حساسیت آن فوق العاده بالاست. به طوریکه خیلی راحت می توانید صدای تیک تاک ساعت را به وضوح در گیرنده تان بشنوید. پس می توان از این مدار هم به عنوان یک میکروفون مخفی استفاده نمود. برای تغییر دادن بهره ی تقویت پری آمپلی فایر میکروفون بایستی r4 را تغییر دهید. بهره در مقدار کنونی r4 در حد ماکزیمم است. اگر نیازی به حساسیت بیشتر ندارید و می خواهید فقط رو به روی میکروفون صحبت کنید بایستی مقدار r4 را افزایش دهید. با تعویض چندین مقدار حساسیت دلخواه خود را میتوانید انتخاب کنید.

ترانزیستورها خیلی معروف و رایج هستند و مشکلی در یافت آنها وجود نخواهد داشت. ترانزیستور BC547 هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. سیم پیچ L شامل 5 دور سیم لاکی نمره 0.7mm بر روی هسته ی هوایی به قطر 6mm است (بر روی مته ی نمره 6 خواهید پیچید). سیم پیچی ها مرتب و کنار هم هستند. برای کوچکتر شدن مدار و عدم اشغال فضای اضافی از قطعات ریز اتفاده کنید. برای اینکار مقاومت ها از نوع 1/8 وات هستند و خازنها هر چه ریز تر باشند بهتر خواهند بود. دقت کنید که خازنهای غیر الکترولیت از نوع عدسی باشند و انواع پلی استر به درد کار RF نمی خورند. برای آنتن از یک سیم تک رشته ی ضخیم یا آنتن تلسکوپی حدود 50 سانتیمتری می توانید استفاده کنید.

پس از مونتاژ و راه اندازی مدار یک رادیو FM را در نزدیکی تان باز نموده و دنبال ایستگاه دریافتی بگردید. با استفاده از تریمر C7 می توانید فرکانس کار را تغییر داده و به مکان دلخواه خود ببرید. شاید نیاز باشد اندکی فاصله ی سیم پیچی ها را هم تغییر دهید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 81.4 کیلو بایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 28 آگوست 2014

17 دیدگاه

  1. سلام من مدار رو بستم ولی هیچ فرکانسی صدامو نمیتونم بشنوم حتی فاصله ۲۰ سانت

  2. با سلام و احترام
    ولتاژ کار این فرستنده بین 3 الی 6 ولت است و به این موضوع در پاراگراف اول توضیحات اشاره شده است.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.