مولتی ویبراتور مونو استابل با آپ امپ 741

مولتی ویبراتور مونو استابل

خروجی یک مولتی ویبراتور مونو استابل، وقتی یکبار تحریک می شود، به مدت یک دوره از پیش تعیین شده در حالت High باقی می ماند و سپس به مقدار نرمال خود باز می گردد. چنین مدارهایی برای کاربردهای زمانبندی مناسب هستند. یک مولتی ویبراتور مونو استابل با استفاده از یک آپ امپ 741 که با یک منبع تغذیه متقارن دو قطبی کار می کند در نقشه شماتیک مدار تقویت کننده عملیاتی زیر نشان داده شده است.

در حالت عادی، R1 ولتاژ DC پین 2 را بالاتر از پین 3 نگه می دارد و بنابراین خروجی پین 6 در مقدار کاملا منفی خود قرار می گیرد. یک پالس شدیدا منفی شونده در پایه ورودی، ولتاژ پین 2 را به یک مقدار کمتر از پین 3، کاهش می دهد. در نتیجه، خروجی Op-Amp سریعا کاملا مثبت می شود و خازن C2 از طریق R2 شروع به شارژ شدن می کند. ولتاژ دو سر R2 توسط جریان شارژ کننده، خروجی را در مقدار High نگه می دارد. وقتی C2 کاملا شارژ شد، جریان شارژ کننده افت می کند و مدار سریعا به حالت عادی خود باز می گردد و آماده می شود تا توسط پالس ورودی بعدی تحریک شود. این تناوب ها به ازای مقادیر مختلف C2 و R2 در جدول نشان داده شده اند.

مولتی ویبراتور مونو استابل با آپ امپ 741

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 22 آگوست 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.