رگولاتور حساس از راه دور (تنظیم کننده از راه دور)

رگولاتور حساس از راه دور 

در برخی کاربردها و ساخت منبع تغذیه، ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ و مستقل بودن از سطوح جریان خروجی مختلف، بسیار مهم است. این سطوح جریان مختلف در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکلات تنظیم ولتاژ می شود. اگر بار با سیم های کوتاه و ضخیم به منبع تغذیه تنظیم شده (رگوله شده) وصل شود، رگولاتور نباید در ثابت نگه داشتن ولتاژ خروجی مشکلی داشته باشد. به عبارت دیگر اگر بار از مدار منبع تغذیه دور باشد و با سیم های بلند به ان وصل شود، افت ولتاژ در سیم های رابط قابل ملاحظه است.

رگولاتور حساس از راه دور

 افت ولتاژ با رگولاتور احساس نمی شود و منجر به یک سطح ولتاژ اشتباه در نقطه بار می شود و علاوه بر آن منجر به یک سطح ولتاژ ناپایدار در بار می شود، اگرچه ولتاژ خروجی رگولاتور پایدار است.

برای حل این مشکل: مدار شکل بالا از یک روش حس از راه دور استفاده می کند. رگولاتور، سیم های حسگر اضافی دارد که مستقیما به بار وصل شده است: از آنجایی که جریان جاری در این سیم های حسگر بسیار اندک می باشد. افت ولتاژ روی این سیم ها نیز خیلی پایین است. در این مدار رگولاتور می تواند سطح ولتاژ را مستقیما در محل بار نمونه برداری کند.

نقشه مدار چاپی ساخت رگولاتور حساس از راه دور

نقشه مدار چاپی ساخت رگولاتور حساس از راه دور

نحوه قرار گیری قطعات پروژه ساخت رگولاتور حساس از راه دور

نحوه قرار گیری قطعات پروژه ساخت رگولاتور حساس از راه دور

هرچند که بیشتر منابع تغذیه رگوله (تنظیم) شده این قابلیت حس از راه دور را ندارند. تطابق مدارهای تغذیه موجود با این تکنیک نیز بسیار مشکل است. مدار کشیده شده در اینجا مشکل را با استفاده از آی سی رگولاتور L200 حل می کند. نقاط خروجی + و – ، خروجی های عادی منبع تغذیه هستند. نقاط حساس (sense)+ و – اتصالات حسگر از راه دور می باشند.

محاسبه  ولتاژ خروجی

محاسبه حداکثر جریان مجاز (حد بالای جریان) با استفاده از مقاومت R2

R2 باید در محدوده ای باشد که سطح تلفات توان بالا را نیز، پشتیبانی کند. حداکثر ولتاژ ورودی مجاز برای مدار 40 ولت است. حداکثر جریان خروجی 2 آمپر می باشد. IC باید روی یک هیت سینک ( گرماگیر) با اندازه مناسب نصب شود تا از آن در برابر دمای بالا حفاظت کند.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 26 آوریل 2016

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.