ساخت مبدل آنالوگ به دیجیتال توسط آپ امپ 741

ساخت مبدل آنالوگ به دیجیتال

در این بخش دانلود پروژه ساخت مبدل آنالوگ به دیجیتال توسط آپ امپ 741, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به یادگیری و انجام پروژه های حرفه ای الکترونیک آماده شده است. مبدل آنالوگ به دیجیتال نشان داده شده در نقشه شماتیک زیر تقویت کننده عملیاتی یک سیگنال خروجی دندان اره ای تولید می کند که فرکانس آن به طور مستقیم با دامنه ولتاژ ورودی تناسب دارد. از آن جایی که این مدار از یک PUT (ترانزیستور تک اتصالی قابل برنامه ریزی) استفاده می کند به بررسی عملکرد PUT می پردازیم.

یک ترانزیستور تک اتصالی زمانی آتش می شود که ولتاژ بین امیتر و پایه دوم بیس آن V2 کسر مشخصی از کل ولتاژ منبع تغذیه V1+V2 باشد. این کسر مشخصه UJT می باشد و توسط کارخانه سازنده مشخص می گردد. در یک PUT این کسر را می توان با به کارگیری یک ولتاژ DC در پایه گیت PUT تغییر داد و در یک مقدار مطلوب تنظیم کرد. دو ترانزیستور مکمل را می توان به صورت باز تولید (Regenerative) متصل نمود تا مشخصه های عملکردی نظیر PUT را ایجاد کنند.

در مدار زیر، Op-Amp 741 به عنوان یک انتگرال گیر استفاده می شود. وقتی که یک سیگنال ورودی DC منفی از طریق مقاومت R1 به ورودی معکوس گر اعمال می گردد، ولتاژ خروجی به صورت خطی شروع به افزایش می کند و خازن C2 شروع به شارژ می کند. به محض اینکه ولتاژ عبوری از خازن C2 به مقدار معینی برسد، ترانزیستور PUT آتش می شود، ولتاژ خروجی در پین 6 به صفر افت می کند و این چرخه مجددا تکرار می شود.

جریان شارژ خازن از رابطه Vin/R1 به دست می آید، در نتیجه فرکانس سیگنال خروجی به طور مستقیم به ولتاژ سیگنال ورودی وابسته می باشد. پتانسیومتر R8 برای تولید یک ضرب کننده مناسب مثلا 100 یا 1000 تنظیم می شود به طوری که یک شمارنده دیجیتال مستقیما ولتاژ ورودی را نشان می دهد. مقاومت R4 جهت تنظیم آستانه ولتاژ سیگنال ورودی برای از بین بردن نویز، مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت مبدل آنالوگ به دیجیتال توسط آپ امپ 741

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 1 سپتامبر 2015

2 دیدگاه

  1. لینک دانلود موجود نیست

  2. سیدجواد نصیری

    باعرض سلام .لینک دانلود موجود نیست.قطعه تریستور چه مشخصاتی دارد؟لطفا راهنمایی فرمایید.باتشکر

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.