ساخت منبع تغذیه سوئیچینگ ساده با یک آی سی

ساخت منبع تغذیه سوئیچینگ ساده

در این بخش دانلود پروژه ساخت منبع تغذیه سوئیچینگ ساده با یک آی سی, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به یادگیری و انجام پروژه های حرفه ای الکترونیک آماده شده است. آی سی 1077APA میکروآلفا، یک مدار منبع تغذیه مجتمع می باشد. این IC می تواند ولتاژهای 18 تا 276 ولت موثر AC را به ولتاژهای DC تبدیل کند.

این تراشه دارای یک پل یکسوساز DC و یک طبقه تقویت کننده سوئیچینگ است. با استفاده از این تراشه می توان یک منبع تغذیه ارزان، سبک و کم حجم را با کمترین قطعات خارجی طراحی کرد. حداکثر جریان خروجی 50 میلی آمپر است که این منبع تغذیه سوئیچینگ را برای کاربردهای جریان پایین محدود می کند. ولتاژ خروجی این منبع تغذیه سوئیچینگ را می توانید با انتخاب مناسب یک دیود زنر (دیود D1 در مدار)، ولتاژ خروجی را بین صفر تا حداکثر 70 ولت تنظیم کنید.

ساخت منبع تغذیه سوئیچینگ ساده با یک آی سی

سخت افزار پروژه

آی سی با هر سیکل AC تحت فرآیند شارژ و دشارژ قرار می گیرد. در شروع سیکل، یک سوئیچ داخلی، خازن C2 را به ولتاژ یکسو شده DC داخلی وصل می کند. خازن C2 تا سطحی که توسط دیود زنر D1 تنظیم می شود، شارژ می گردد. سپس سوئیچ (کلید) مزبور باز شده و تا شروع نیم سیکل بعدی در همین حالت باقی می ماند. در خلال این مدت، خازن C2 جریان را به طرف بار هدایت می کند. خازن C2 در هر نیم سیکل دوباره شارژ می شود. سیکل شارژ شدن زمانی که ولتاژ یکسو شده DC تا 1 ولت بالاتر از ولتاژ خازن C2 می رود، دوباره شروع می شود. فرکانس ورودی به طور دلخواه می تواند بین 48Hz تا 200Hz انتخاب شود. فرکانس سوئیچینگ و بنابراین فرکانس شارژ همیشه دو برابر فرکانس ورودی است.

یک اشکال عمده این مدار، کمبود کلی ایزولاسیون (عایق بندی Galvani) بین تغذیه اصلی AC و بار متصل شده، می باشد. لطفا دقت نمائید که مدار را در یک جعبه پلاستیکی قرار دهید و از سوئیچ هایی با بدنه و دسته پلاستیکی استفاده کنید.

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 8 سپتامبر 2015

10 دیدگاه

  1. دانلود نمیشه دوست من

  2. سلام دوست عزیز
    این پروژه فایلی جهت دانلود ندارد، برای ساخت مدار شما نیاز به نقشه شماتیک دارید که نقشه آن و لیست قطعات در تصویر موجود است.

  3. درووود اقای اکبری عزیز دوستدار شما اقای زنگنه

  4. خیلی ممنون از لطف بی پایان شما دوست بزرگوار و گرانقدر.

  5. سلام من نیاز دارم که ولتاژ 5v 2A رو ه 12v 2A تبدیل کنم ممکنه یه مدار پیشنهاد بدین؟

  6. سلام دوست عزیز
    شما احتیاج به یک مداره دوبرابر کننده ولتاژ دارید که البته جریانی که می خواهید خیلی خیلی بالای و فکر نمیکنم همچین مداری به صورت آماده در اینترنت موجود باشه.

  7. با سلام ممنون از پروژه های خوبتون من بیشتر پروژه هارو عملی تست
    کردم، جواب هم گرفتم به نظرم اومد بد نباشه توی تلگرام هم این پروژه ها
    ارائه بشن این کانال به طور تخصصی به آموزش AVR و پروژهای میکروکنترلر
    میپردازه
    ……………………

  8. سلام، این آی سی 1077apa اصلا وجود خارجی نداره، حتی درسایتهای خارجی هم اشاره ای بهش نشده، فقط سال 1997 تیتر یه مقاله ی یه مجله بوده که حتی مقاله ش هم نیست، حتی دیتا شیتی ازش پیدا میشه نه تصویری ، شما که اینو در سایتتون گذاشتین اگه واقعا این آی سی هست از کجا باید تهیه شه ؟ یا حداقل بگید منبع این مطلب کجاست ؟ لطفا به ایمیلم جوابو بفرستین

  9. سلام …راهی برای افزایش حریان خروجی وجود نداره؟؟

  10. سلام دوست عزیز
    در این مدار راهی برای افزایش جریان وجود ندارد چراکه ظرفیت خروجی تراشه بیشتر از این نمی شود.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.