رله فعال شونده با نور توسط سنسور LDR و آپ امپ 741

رله فعال شونده با نور توسط سنسور LDR

در این بخش دانلود پروژه ساخت رله فعال شونده با نور توسط سنسور LDR و آپ امپ 741, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به یادگیری و انجام پروژه های حرفه ای الکترونیک آماده شده است. مدار رله فعال شونده با نور در نقشه شماتیک تقویت کننده عملیاتی زیر نشان داده شده است. این مدار زمانیکه نور بر روی سنسور LDR (مقاومت وابسته به نور) از یک شدت معین کمتر می شود، یک رله را قطع می کند. از این مدار می توان به عنوان یک آلارم مانع و یا روشن شدن اتوماتیک لامپ ها در شب و هنگام تاریکی استفاده کرد.

وقتی شدت نور کم است، مقاومت سنسور LDR زیاد می باشد و در نتیجه ولتاژ پین 2 تراشه Op-Amp در حالت High قرار دارد. خروجی پین 6 نیز به تبع آن تقریبا صفر شده و رله در حالت Open قرار می گیرد. وقتی شدت نور به بالاتر از حد معینی برسد، ولتاژ پین 2 کمتر از پین 3 شده و به دلیل فیزیکی مثبت، سریعا به مقدار کاملا مثبت افزایش پیدا می کند. این کار باعث فعال شدن رله می گردد.

فیدبک مثبت از طریق R5 یک اشمیت تریگر را ایجاد می کند و پسماند بعدی، قطع و وصل های مکرر رله را از بین می برد. دیود موازی با رله از ترانزیستور در برابر ولتاژ های بالایی که در حین قطع رله در آن القا می گردد، محافظت می کند. خطوط نقطه چین اتصالات عمل لچ را در هر کجا که مورد نیاز است، نشان می دهد. در چنین حالتی، مدار را می توان با قطع لحظه ای تغذیه به حالت اول بازگرداند (بی انرژی کرد).

رله فعال شونده با نور توسط سنسور LDR و آپ امپ 741

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com (این مطلب فاقد فایل جهت دانلود است)

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 1 سپتامبر 2015

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.