دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

ساخت فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

در این بخش دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات, توسط تیم الکترونیک ۹۸ برای شما علاقه مندان به مدارات فرستنده رادیویی آماده شده است. این فرستنده FM دارای دو طبقه RF با قدرت خروجی 400 میلی وات است. اوسیلاتور به همراه مدولاتور راکتانسی که توسط دیود واریکاپ انجام می گیرد حول ترانزیستور T1 قرار گرفته است. اسیلاتور بسیار پایدار بوده و مقاوم در برابر حرارت است.

توسط ورودی AUX IN می توان هر نوع منبع صوتی مانند واکمن ضبط صوت و ویدئو سی دی را به فرستنده وصل نمود. کیفیت بالای مدولاسیون به حدی است که زیر وبم فرکانس صوتی در گیرنده تا حد خوبی در یافت شود. توسط پتانسیومتر P1 می توان فرکانس فرستنده را با دقت خوبی بر روی ایستگاه مورد نظر تنظیم نمود ( کاهش یا افزایش طول سیم پیچ L1 نیز تغییر فرکانس را باعث خواهد شد ) و توسط P2 شدت صدای ارسالی را تغییر داد. سیگنال مدوله شده توسط C11 به طبقه اول RF که شامل ترانزیستور T2 است کوپل می شود. این طبقه به عنوان یک بافر عمل می کند. توسط C12 به طبقه دوم وارد می شویم که شامل ترانزیستور T3 است. این طبقه به صورت یک آمپلی فایر کلاس C است.

دانلود پروژه ساخت فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

مشخصات فنی:

منبع تغذیه: 12 الی 14 ولت DC , 110 MA

امپدانس خروجی : 50- 75 اهم

محدوده فرکانس : 85-108 MHZ

مدولاسیون: FM باند پهن

فیبر مدار چاپی این فرستنده به دو صورت ارائه شده است. یکی به صورت کاملا فشرده و دیگری به صورت نرمال که نصب قطعات آن به صورت SMD یعنی نصب سطحی از همان طرف مسی بدون نیاز به سوراخ کاری است. فیبر فشرده ای برای زمانی بسیار مناسب است که بخواهید یک واکی تاکی (بی سیم) دستی قابل حمل بسازید. ولی اگر بخواهید این فرستنده را به آمپلی فایر های قدرت RF مجهز کنید تاکید می شود که از فیبر نوع SMD استفاده کنید.

نقشه شماتیک پروژه فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

نقشه شماتیک پروژه فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

فیبر مدار چاپی PCB

فیبر مدار چاپی PCB فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

فیبر مدار چاپی PCB فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

به هنگام مونتاژ موارد زیرا رعایت کنید

1- به هنگام لحیم کاری قطعات حداقل حرارت را ببینند و قطعات را به همانگونه که نشان داده شده در فیبر قرار دهید و از جابجا نمودن و تغییر المانها خودداری نمایید.

2- پایه های تمامی قطعات را هر چه می توانید کوتاهتر نگه دارید.

3- تریمرها می توانند دو پایه یا سه پایه باشند و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد.

4- حلقه های سیم پیچ L1 حدود 3 الی 5 میلیمتر از هم فاصله دارند. اما حلقه های سیم پیچ L1,L2 به طور مرتب فشرده و کنا رهم پیچیده می شوند. L3,L2 بایستی کاملا بر هم عمود باشند. سیم پیچ ها حدود 1 الی 2 میلیمتر از سطح فیبر فاصله دارند.

5- برای ظرافت کار همه مقاومتها از نوع 1/8 وات انتخاب شوند. به غیر از R1 که حتما بایستی ¼ یا حتی ½ وات باشد.

6- خازنهای غیر الکترولیت را از نوعی عدسی ( سرامیک ) به کار برید. انواع دیگر مانند استر در فرکانس های بالا پاسخ خوبی ندارند.

نحوه بهره برداری و تنظیم

وات متر را به خروجی و منبع صوتی را به ورودی aux in وصل کنید. پتانسیومترهای p1 و p2 را در حد وسط قرار دهید. یک رادیوی fm را در نزدیکی هی فرستنده روشن نموده و به دنبال ایستگاه دریافتی بگردید. با کش دادن حلقه های l1 فرکانس کار فرستنده افزایش یافته و با جمع نمودن آنها فرکانس کمتر می شود. پس از یافتن ایستگاه دریافتی خواهید دید که با تغییر اندکی در p1 فرکانس کمی تغییر می کند که کار قفل کردن چند دستگاه بر روی یک فرکانس را خیلی راحت و ممکن می سازد. پس از مشخص نمودن فرکانس دلخواه به سراغ c15 رفته و آنرا آنقد ر تغییر دهید که در خروجی بیشترین مقدار بدست آید. سپس با تنظیم c14 ماکزیمم قدرت خروجی را بدست آورید. اگر یک آمپرمتر در سر راه تغذیه فرستنده قرار دهید. جریان مصرفی نزدیک 110 ma را نشان خواهد داد.

حال فرستنده کاملا تنظیم شده و آماده بهره برداری است و هر نوع آنتن مورد دلخواه خود را می توانید به آن وصل کنید. همچنین توسط p2 شدت صدای ارسالی را می توانید تغییر دهید.

لیست قطعات

لیست قطعات جهت ساخت فرستنده اف ام FM با توان 400 میلی وات

 اطلاعات پروژه

 رمز فایل : www.electronics98.com

 حجم فایل : 181 کیلو بایت

 نویسنده : فرهاد اکبری

 تاریخ انتشار : 29 آگوست 2014

16 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    جهت جلوگیری از سوختن ترانزیستور T3 می توانید مقدار مقاومت R9 را کمی افزایش دهید البته این موضوع باعث کاهش برد فرستنده می شود اما در عوض باعث جلوگیری از سوختن ترانزیستور می شود.

 شرایط و قوانین ثبت دیدگاه

 فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

 لطفاً بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

 به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

 از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.